Donnerstag, 8. Juli 2010

”Nu fiți tăntălăi!”


Avem un prof foarte simpatic, în felul lui. Domn profesor Petcu, care ne predă comunicarea. Care ne alintă cu ”tăntălăi”, ”măi copii nu fiți proști”, ”scoate degetul din nas că te bat”, ”ce-i cu toate astea pe tine?” și o serie de alte podoabe ale unui limbaj nu tocmai academico-universitar. Când am avut prima întâlnire cu domnia sa m-am și gândit: ”nu cred că aș vrea să îmi fie coordonator de lucrare!”, dar între timp mi-am mai schimbat un pic părerea, cum e și normal, de altfel. E un personaj îndrăgit, aparent decolorat, care încearcă să țină pasul și probabil îl ține, nu știu, pare foarte sever și inflexibil, dar de fapt este preocupat de o serie de multe alte chestii, astfel încât nu își chinuie studenții. Acum …. nu știu dacă asta e de bun augur, eu zic că nu prea …. Mă refer la calitatea învățământului, atât.
Mi-aduc aminte că în primul semestru l-am luat îngrozitor de în serios și nu predasem tema și eram atât de terorizată de ideea că mă fac de râs. Între timp, a avut grijă - și el - să mă facă să înțeleg că nimic nu e de luat în serios și că totul este discutabil și renegociabil, să ceea ce se comunică este de fapt altfel și că ”totul merge mai departe oricum”. Dar așa e eticheta, la prima întâlnire profesorii sunt duri și impenetrabili, stau acolo sus undeva unde tu, studentule incult, nu vei ajunge niciodată.
La examenul din prima sesiune am întârziat, culmea, EU AM ÎNTÂRZIAT probabil a 3-a oară în viața mea și taman la domn profesor Petcu la examen!! Să leșini de râs și uimire, nu alta. Și nu m-a primit în examen. A impus respect și autoritate. Am stat două ore pe coridor să îl aștept să iasă din examen și să aflu ce șanse am să pot intra în examen cu altă grupă, alt an, numai să intru. Și am avut noroc, s-a potrivit. M-a pus la catedră să scriu, în fața întregului amfiteatru de examinați, cred că erau anul II. Am luat 9. În sesiunea de vară, el a fost cel care a întârziat și au mai fost colegi care au tot venit în amfiteatru peste 10-15 minute după el, dar i-a primit pe toți. Domn profesor, frumos, nădușit, în pantaloni de stofă, maro închis și un tricou (da, un simplu tricou ce fusese odată cărămiziu intens probabil) a fost foarte tolerant, foarte prietenos cu noi, atunci a găsit oportun să ne povestească de chestia cu practica, să nu ne speriem, să ”nu cumva să acceptăm doar adeverința, că facem de râs instituția FJSC” – punct la care amfiteatrul a pufnit în zâmbete discrete și cu subînțeles, oricât de ”tăntălăi” eram noi, tot pricepeam mesajul din spatele comunicării - și, în sfârșit, ne-a dictat și subiectele de examen. Trec peste faza cu necomunicarea notelor, până la urmă a trebuit să merg la facultate să citesc notele mâzgălite cu pixul pe listă, luasem 8.
La ieșirea din examen m-am gândit că dacă tot a deschis subiectul cu practica, să merg să îl întreb, ca să mă asigur, de niște aspecte importante. Așa am aflat că el este coordonator de practică, că acea convenție de practică trebuie semnată de facultate, dar nu e bai dacă nu o avem semnată, noi putem să ne facem practica și venim cu formularul în toamnă, când aducem dosarul de practică, facultatea îl vizează, ducem un exemplar la locul de practică și totul e rezolvabil, chiar dacă regulamentul dă un pic alte informații. Cum eu știam că voi începe practica la 1 iulie, nu îmi făceam probleme, până la începutul lui septembrie avea toată lumea timp să găsească loc de practică, atunci trebuia să ne prezentăm cu dosarul.
Lucrurile par simple, nu? Și nu e nimic de măcănit. Cu excepția faptului că astăzi, 7 iulie, agitație mare pe forumul grupei, primesc un apel telefonic, apoi un SMS de la o colegă de facultate: ”S-a afișat pe site că luni, 12 iulie, trebuie să predăm dosarul de practică!!” Verific și eu și, spre marea mei uimire și naivitate, citesc următoarele:

Colocviu practică ID - Marian Petcu, Horea Bădău

Studenţii coordonaţi de Marian Petcu (anul I, ID) & Horea Bădău (anul II, ID) sunt rugaţi să aducă dosarul de practică luni, 12 iulie, la ora 11.00 la FJSC.
Dosarul de practică va conţine:
- Adeverinţa din partea organizaţiei în care studentul a efectuat practica (jurnalism, relaţii publice, publicitate), cu antet, semnătură şi ştampilă, calificativ.
- Articole publicate, dacă acestea există
- O descriere a activităţii pe perioada practicii.
Studenţii la ID pot deşfăşura activităţile de practică pe toată perioada anului.
Predarea dosarului se va face pe bază de semnătură.

Hm ….. Niște interjecții, comentarii și mici înjurături pe forum, dar m-am abținut cu stoicism să intervin în vreun fel. Știam doar că eu termin practica pe 16, că aș putea probabil forța pentru a căpăta adeverința pentru luni, dar e rușinos și e cretin de fapt. Bine, dacă aș începe să povestesc cam ce mi se întâmplă la practică, prima întrebare logică ar fi de genul: ”Păi și de ce nu ceri adeverința, să scapi?” 


Ca de obicei, luând lucrurile – mai ales cele legate de facultate – mult prea în serios, i-am scris domnului profesor următorul mesaj electronic:                                                                                                                                        
Von: anka :-)
Betreff: colocviul de practica anul I ID
An: "marian petcu"
Datum: Donnerstag, 8. Juli, 2010 11:18 Uhr
Buna ziua, domnule profesor Petcu.

Am citit toți cu mare uimire că luni, 12 iulie, trebuie să predăm deja dosarele de practică, în condițiile în care toți știam că acest lucru trebuie făcut la începutul lunii septembrie, nicidecum acum.
Am colegi care încă nu au început practica, eu întâmplător o desfășor săptămâna aceasta și următoarea, ca urmare este exclus să putem prezenta documentele cerute într-un timp atât de scurt și luați total pe nepregătite.

Eu personal v-am întrebat în amfiteatrul R3, în ziua de examen, despre practică și pentru mine informația era clară: la toamnă prezint dosarul de practică.
Plecăm de la premiza că este o eroare și că va exista o comunicare mai din timp pe acest subiect, pentru un următor coloviu în septembrie, așa cum ni se spusese inițial?

Cu stimă,

Anca Moraru

Și, sincer vorbind, am considerat problema închisă pentru mine, eventual aș fi primit un răspuns în timp util. Dacă nu, rămânea să aștept toamna în liniște și pace, văzându-mi de ale mele. Dar stai așa, că am primit un răspuns fulger, la interval de doar jumătate de oră!!

Von: marian petcu
Betreff: Re: colocviul de practica anul I ID
An: "anka :-)"
Datum: Donnerstag, 8. Juli, 2010 11:40 Uhr
Buna ziua!
Nu dramatizati si nu fiti tantalai!
Cine este gata, vine luni.
Cine nu, primeste absenta in catalog si vine la toamna, cand sunt restantele.
Daca nu aveti conventii de practica, veniti cu ele la semnat luni la pranz.
Nu este vina mea ca nu s-a stabilit un calendar de evaluare din timp.
DAR  Nu dramatizati si nu fiti tantalai!
Petcu

M-a surprins plăcut faptul că a răspuns, și chiar foarte rapid. Restul m-a cam lăsat mască. Mult îndrăgitul cuvânt ”tantalai”, în toată splendoarea lui, este de fapt, conform DEX-ului, ” TONTĂLẮU, tontălăi, adj., s.m. (Fam.) Tont. – Tont + suf. -ălău. Dar nu contează, e doar un detaliu, să nu ne legăm de prostii.
De ce să primesc absență în catalog?! Ooooo, există și catalog, ce chestie!!
Imediat chestia cu ”nu e vina mea” – o abordare foarte îndrăgită în România. ”Nu eu, ăla!” Domnul profesor candidat la funcția de prodecan a simțit nevoia să se disculpe în numele unui sistem....... gestionat oare de cine, până la urmă??

Inițial am vrut să comentez, să analizez .... dar ce-ar mai fi de comentat? Domn profesor rămâne simpatic și m-am scuzat că iau prea în serios facultatea și comunicările din partea instituției.

From: anka :-)
Subject: Re: colocviul de practica anul I ID
To: "marian petcu" Date: Thursday, July 8, 2010
Multumesc pentru răspuns.

Eu luasem facultatea si comunicatele din partea acesteia in serios, mea culpa.
Voi veni luni la 11 pentru semnarea formularului convenției de practica.

Anca Moraru

Von: marian petcu
Betreff: Re: colocviul de practica anul I ID
An: "anka :-)"
Datum: Donnerstag, 8. Juli, 2010 11:58 Uhr
Poate iti schimbi adresa de e mail, a propos de seriozitate.
Te voi certa intens luni.
Petcu

Care e problema cu adresa mea de e-mail și sus-numita seriozitate, mai ales în acest context, nu prea am priceput. Mai ales că domnul profesor reprezintă o instituție, dar adresa de e-mail e pe yahoo. Dacă asta e mai serios decât ID-ul meu privat de yahoo, atunci jos pălăria!

Cam atât. Cu asta probabil închei foiletonul dedicat primului an de studenție :-)))

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen