Monseniorul Ghika nu dadea insa dovada de atata darzenie. „Se temea de
spanzuratoare”, povesteste unul dintre colegii sai de celula* despre anchetele
la care Ghika a fost supus intre decembrie 1952 si martie 1953. „Il duceau in
camera de tortura si il supuneau la spanzuratoare electrica. Doua jumatati de
inel care-ti strangeau gatul si te ridicau in aer. Pentru Monseniorul Ghika se
facea in mod constant un scurtcircuit de fiecare data ce inelele se strangeau
si incepeau sa-l ridice. Ii faceau asta de fiecare data cand nu voia sa semneze
ceva. Si asta de 83 de ori. Ce a suferit bietul batran e greu de imaginat.”
Si Ion Iliescu a suferit dupa ce a fost indepartat din functia de ministru al tineretului in 1971, urmand sa ocupe pana in 1989 doar functii mici de presedinte de Consiliu Judetean si de director al Editurii Tehnice. Dar nu a abdicat de la valorile in care a crezut si pe care le-a aparat cu fidelitate.
Si Ion Iliescu a suferit dupa ce a fost indepartat din functia de ministru al tineretului in 1971, urmand sa ocupe pana in 1989 doar functii mici de presedinte de Consiliu Judetean si de director al Editurii Tehnice. Dar nu a abdicat de la valorile in care a crezut si pe care le-a aparat cu fidelitate.
A facut-o intr-un moment dificil din decembrie 1989 cand, dintr-un studio
al Televiziunii Romane Libere, a afirmat ca „poporul trebuie sa actioneze
ca o forta ordonata si organizata. Trebuie sa se vada ca aici se face ordine.
Cu contributia, cu participarea, cu prezenta oamenilor muncii, cu participarea
activa a poporului si nu a unor conducatori care s-au autointitulat conducatori
si alesi ai poporului, s-au autointitulat comunisti. Nu au nimic de-a face nici
cu socialismul, nici cu ideologia comunismului stiintific. Au intinat numele
Partidului Comunist Roman. Au intinat memoria celor care si-au dat viata pentru
cauza socialismului in aceasta tara.”
Inalti prelati la un congres al PCR din 1975 sursa: muzeuldefotografie.ro
Vladimir Ghika, educat nu la Moscova, ci la Paris, nu a avut taria de a-si
apara la fel de infocat idealurile. O colega* din lotul in care a fost
condamnat si Ghika povesteste momentul intemnitarii acestuia la Jilava, in
octombrie 1953:
„La intrarea in edificiu statea un plutonier. Erau doua cutii goale de
carton. Langa el era unul cu un revolver. L-au scos intai chiar pe Monseniorul.
Problema era ca el era foarte ud. Eu am vazut ce s-a intamplat. L-au pus la o
parte langa masa.
- Dezbraca-te!
El nu se putea dezbraca destul de repede, mai ales ca hainele ii erau ude.
Au inceput sa traga de el. I-au tras reverenda: „Scoate asta... zdreanta!” Avea
izmene albe. I-au dat o zeghe.
Ulterior, i-au zis:
- Cauta un pantalon!
Pantalonul era mare si cadea de pe el. A incercat sa se imbrace. Mergea foarte
incet. Plutonierul s-a enervat si l-a busit de perete. Dumnealui s-a lasat in
jos de neputinta. Cum isi tinea pantalonii aceia, ei au zarit inelul [primit de
Vladimir Ghika de la Vatican, n.red].
- Scoate-l! au strigat urland.
- Scoate-l! au strigat urland.
- Nu se poate. Pana la moarte trebuie sa-l tin!
S-au napustit asupra lui. El a strigat:
- Este Isus Cristos!
Au tras o injuratura groaznica la adresa lui Isus, i-au luat inelul si l-au
aruncat in cutia de carton.”
Pe cand ocupa deja un binemeritat loc de ministru al tineretului, in
perioada Craciunului din 1968, Ion Iliescu a facut fata exemplar unei crize
grave. Un grup de studenti au iesit atunci pe strazile Bucurestiului si au
inceput sa colinde. A doua zi dupa aceasta intamplare, ministrul Iliescu punea
lucrurile la punct:
„Cultivam un spirit in care sa nu-si gaseasca loc asemenea chestiuni. Cu
organizarea colindelor este lipsa de intelegere, de formatie ideologica a
studentilor. Cultivam traditii ale poporului, dar de ce in ajunul craciunului?
Noi vrem sa inlaturam anumite reminescente in manifestarea oamenilor si
studentii devin promotori ale lor? La nivelul organizatiilor UTC a slabit
aceasta munca permanenta cu masa de studenti pentru mentinerea unui spirit
activ, militant, si va trebui sa gandim foarte serios la masurile care sa le
luam aici. [...] Si in legatura cu practicile fata de care s-a slabit
incisivitatea, combaterea unor practici mistice: studentii merg si se
casatoresc la biserica si organizatia nu ia atitudine. Isi boteaza copilul la
popa. Fata de asemenea fenomene am slabit combativitatea. De aici si chestiunea
cu colindele. Organizatiile noastre trebuie sa contracareze unele manifestari,
ca sa fie instrumentul luptei ideologice” (sursa aici).
Ion Iliescu si Nicolae Ceausescu in 1976
sursa: Fototeca online a comunismului romanesc
Vladimir Ghika, in timpul procesului sau cu usile inchise din 24 octombrie
1953, nu a avut insa aceeasi prezenta de spirit. „Presedintele dadu cuvantul
avocatului care trebuia sa-l apere pe monseniorul Ghika si pe inca alte doua
persoane”, povestesc martorii la proces.
„Cand monseniorul Ghika si-a auzit numele, a sarit dintr-odata in picioare
si a strigat cu o voce extraordinar de puternica: ”Nu va permit sa vorbiti in
numele meu!” Avocatul a tacut, iar presedintele i-a spus monseniorului Ghika:
„Este un drept al tau sa fii aparat de un avocat din oficiu. Aseaza-te!”
Monseniorul a raspuns: „Am studiat Dreptul si stiu ce drepturi am. Ma apar
singur.” Presedintele a strigat: „Aseaza-te!”, iar avocatului i-a spus: „Luati
cuvantul”.
Cand avocatul a inceput din nou sa vorbeasca, Monseniorul a iesit din boxa,
s-a dus in fata avocatilor si, cu mana ridicata, a strigat: „Nu va permit sa
vorbiti in numele meu!” Monseniorul era in sutana, fara guler. I se vedeau
gatul si pieptul gol. N-avea camasa. Figura lui era inspaimantatoare. Cu barba
si parul sau alb, parea un profet iesit din mormant. Toti erau inmarmuriti.
Niciodata nu voi uita aceasta scena. A fost o revolta tacita a bunului simt.”
Vladimir Ghika a fost evacuat din sala iar procesul a continuat in absenta
lui.
E asezat in primul rand, la patru scaune distanta de culoarul principal,
acolo unde doar onorabilitatea sau functia iti poate asigura un loc.
Imbracat intr-un sobru costum negru, Ion Iliescu rasfoieste programul
evenimentului. Deasupra lui, in stanga crucii inalte care domina sala, se vede
portretul urias al unui batran cu barba si plete albe de Mos Craciun.
Pentru el s-au adunat in acea sala 8000 de oameni. Batranul a murit intr-o
inchisoare din apropierea Bucurestiului, demult, intr-o zi din primavara lui
1954. Era anul in care Ion Iliescu se intorcea de la Moscova.
Era anul in care tanarul Iliescu devenea membru in Biroul Comitetului Central al UTM (viitorul UTC - uniunea tineretului comunist), incepandu-si astfel ascensiunea catre inaltele functii rezervate protipendadei comuniste. La doar cativa kilometri de locul unde Iliescu conducea sedintele de partid, promovand militantismul comunist in randul tinerilor, pe unul dintre priciurile inchisorii Jilava, agoniza un batranel, numai piele si os.
Era anul in care tanarul Iliescu devenea membru in Biroul Comitetului Central al UTM (viitorul UTC - uniunea tineretului comunist), incepandu-si astfel ascensiunea catre inaltele functii rezervate protipendadei comuniste. La doar cativa kilometri de locul unde Iliescu conducea sedintele de partid, promovand militantismul comunist in randul tinerilor, pe unul dintre priciurile inchisorii Jilava, agoniza un batranel, numai piele si os.
“Mi s-a prezentat: Monseniorul Ghika. Avea barbison si plete albe, aproape
imaterial in trupu-i firav. Iradia bunatate. Era preot”, povesteste Theodor
Lavi, coleg de puscarie cu Vladimir Ghika (a carui biografie o puteti citi
aici). „Mi-a povestit ca a fost misionar si, pregatindu-se
pentru acest rol, a invatat si medicina si chimie. Era atat de sleit de puteri,
ca nu s-a putut da jos din pat ca sa ma examineze. Mi-a dat insa un sfat: sa nu
fiu laș in fata durerii.”
Monseniorul Vladimir Ghika
sursa: vladimirghika.ro
Au trecut 60 de ani de la acel proces si viata lui Vladimir Ghika este
recunoscuta de catre Biserica Catolica, intr-o sala din centrul Bucurestiului, ca fiind
un model de urmat si demn de respect. Asezat in primul rand, la patru scaune
distanta de culoarul principal, acolo unde doar onorabilitatea sau functia iti
poate asigura un loc, fostul presedinte Ion Iliescu participa la intreaga
ceremonie prin care Vladimir Ghika este declarat Fericit.
La iesire, cu satisfactia diavolului care l-a pacalit pe Dumnezeu, Ion Iliescu declara:
“Eu am avut relatii bune cu biserica la Iasi, si cu Biserica Ortodoxa, cu
mitropolitul de atunci, Teoctist, care a devenit dupa aceea patriarh, si cu
Biserica Catolica din Iasi. Le-am aprobat catolicilor sa-si construiasca
biserica la Butea, pe malul Siretului.”
Tatal lui Enache Pope, studentul „pui de vipera” de la Filosofie, a fost
arestat de Securitate in 1958 si omorat in bataie cateva zile mai tarziu. Ana
Sincai, studenta care a condus colindul din 1968, a fost inchisa la Vacaresti
si internata fortat la Spitalul 9.
Cu putin timp inainte de a muri la Jilava, Fericitul Vladimir Ghika i-a
spus unui coleg de celula: „Se sufera proportional cu dragostea pe care o ai.
Capacitatea de a suferi este in noi aceeasi cu capacitatea de a iubi.”
Si tocmai de aceea, la intrebarea din titlu fiecare dintre noi este dator sa-si raspunda sieşi.
Si tocmai de aceea, la intrebarea din titlu fiecare dintre noi este dator sa-si raspunda sieşi.
*Elisabeta Postolache si pr. Heronim Menghes, in „Monseniorul”, de Horia Cosmovici, 2011.
Duminică, 1 septembrie 2013, 16:13
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen